IT & Operations

  • Digitale transformatie in 2017: het jaar van customer experience en veranderingen in de traditionele functies

     

     In het afgelopen jaar zijn organisaties hard aan de slag gegaan met het implementeren van oplossingen voor een geheel digitale organisatie en dit zal in 2017 niet anders zijn. Er zijn veel nieuwe ontwikkelingen op het gebied van digitalisering, medewerkers zijn bijvoorbeeld niet meer gebonden aan een werkplek en documenten worden digitaal in plaats van hard copy opgeslagen. Voor organisaties is het belangrijk in te spelen op deze veranderingen, niet alleen om efficiënter te werken, maar ook om de concurrentie voor te zijn. Voor 2017 heeft Kodak Alaris vier ontwikkelingen op het gebied van digitale transformatie op een rij gezet:  Customer experienceFace-to-face contact is tegenwoordig zeldzaam, het contact tussen een organisatie en klant gaat tegenwoordig bijna altijd via digitale kanalen. Klanten zijn daarnaast steeds mondiger, als ze een probleem of klacht hebben laten ze dit weten via bijvoorbeeld sociale media. Dit is vaak funest voor een organisatie. Het opbouwen van relaties met klanten wordt dus nog belangrijker dan voorheen, klanten met een goede ervaring besteden bijvoorbeeld gemiddeld 140% meer dan de klanten met de slechtste ervaring en zijn meer betrokken bij de organisatie. Digitalisering helpt organisaties bij het opzetten van de beste customer experience, ze kunnen nu via verschillende digitale kanalen hun klanten sneller en eenvoudiger helpen dan voorheen. Vragen kunnen binnen een minuut beantwoord worden via Facebook of een live chat op de website. Organisaties moeten rekening houden met de inkomende data, deze is door de digitalisering enorm en moet worden omgezet in kennis en inzichten bijvoorbeeld door het gebruik van analytics. Een oplossing die organisaties ook kan helpen bij het bedienen van klanten is web-based capture. Web-based capture kan een game changer zijn in het verwerken van grote hoeveelheden informatie: het vermindert onnodige handelingen en het vermogen om informatie te beschermen verhoogt. Verandering in de traditionele functiesOm snel in te spelen op digitale ontwikkelingen en het veranderende gedrag van klanten zullen andere functies nodig zijn binnen een organisatie. De afgelopen jaren zijn er al veel nieuwe functies bijgekomen. Daarnaast is de vraag naar data experts enorm, organisaties zullen daarom anders moeten omgaan met sollicitatieprocedures en andere manieren moeten vinden om personeel aan te trekken. Omdat het lastig is om experts te vinden die op de hoogte zijn van alle ontwikkelingen, bij het team passen én interesse hebben in de organisatie moeten organisaties zich richten op de feitelijke data-analyse vaardigheden in plaats van ervaring in de branche. Door af te wijken van de normale sollicitatieprocedures kan een organisatie personeel aantrekken die met hun verschillende ervaring de organisatie nieuwe inzichten kunnen geven. Daarnaast wordt het voor organisaties zo eenvoudiger open posities in te vullen. Het verdwijnen van traditionele functies zal er in de toekomst voor zorgen dat organisaties meer kunnen innoveren, er ruimte is voor groei, werknemers efficiënter kunnen werken en klanten beter bediend kunnen worden. Waarborgen van informatiePer dag digitaliseren werknemers honderden documenten inclusief alle e-mails die iedere dag worden verzonden met daarin vertrouwelijke informatie. Deze data blijft jarenlang digitaal beschikbaar. Dat is handig, maar brengt ook risico’s met zich mee. Het beschermen van informatie en het vermogen om aan de steeds veranderende compliance-eisen te voldoen moet dan ook een hoge prioriteit hebben binnen organisaties. Gebeurt dit niet dan is er kans op een datalek waarbij vertrouwelijke informatie openbaar wordt gemaakt. Analisten schatten dat bijna 90% van alle wachtwoorden kwetsbaar zijn voor hackers, dit percentage zal niet lager worden omdat hackers, net als computers, steeds slimmer worden. Er zijn veel ontwikkelingen op het gebied van beveiliging van documenten en informatie, zoals het centraal beheren van de opslag van documenten en meerdere cloud oplossingen. In 2017 zullen we nog meer oplossingen gaan zien die organisaties helpen datalekken tegen te gaan. Snelheid van technologieDe snelheid van technologische ontwikkelingen die plaatsvinden, ligt ongekend hoog, het is haast niet meer bij te houden voor organisaties. Computers worden steeds sneller en slimmer en werk wordt overgenomen door robots. Daarnaast zijn steeds meer apparaten aangesloten op het internet. Organisaties moeten snel kunnen schakelen en voorbereidingen treffen in het vervangen van de huidige systemen. In de komende 24-48 maanden zal de markt voor slimme apparaten enorm gaan groeien, 2017 is daarom een belangrijk jaar voor veel organisaties om hun digitale capaciteiten de evalueren en te verfijnen. 

  • ABN AMRO kondigt samenwerking aan met zes startups

     

     Op 1 december presenteerden ABN AMRO & Econic de voortgang van hun gezamenlijke activiteiten op het vlak van innovatie. Tijdens deze presentatie kondigde ABN AMRO een samenwerking aan met zes startups.Vanuit deze samenwerking kan de bank haar klanten straks nieuwe producten en diensten leveren. De samenwerking is voortgekomen uit de 'Econic Launchpad', een programma waarbij snelgroeiende bedrijven worden uitgenodigd hun onderneming samen met de bank te "lanceren". Econic is een gezamenlijk initiatief van ABN AMRO en HighTechXL, dat in juni van dit jaar werd gelanceerd. Het is een open innovatief ecosysteem dat werkt als een katalysator voor innovatieve ideeën van binnen en buiten de bank. Snelgroeiende startups en medewerkers van de bank werken bij Econic samen aan het testen en ontwikkelen van hun ideeën. De startups De zes startups waarmee ABN AMRO de samenwerking aangaat, zijn: InvoiceFinance - Via InvoiceFinance kan ABN AMRO klanten helpen op een slimme manier regie te nemen over hun kasstromen door de facturen van deze klanten te betalen zodra ze zijn uitgestuurd. De oplossing is met zes relatiemanagers binnen ABN AMRO getest en heeft reeds aanvullende inkomsten gegenereerd. ClearPredictions - ClearPredictions helpt de bank bij data-analyses. Bijvoorbeeld om te bepalen waar nieuwe zakelijke kansen liggen of om te analyseren hoe er efficiënter kan worden gewerkt. In de testfase heeft het al geleid tot minder verspilling van de operationele capaciteit. Amber Mobility - Amber Mobility helpt ABN AMRO haar doelen te bereiken om in 2020 klimaatneutraal te zijn. Zij doen dit door het mobiliteitsgedrag van de medewerkers van de bank te analyseren en een interne mobiliteitsservice te bieden die ervoor zorgt dat duurzaamheid, efficiency, tijd en geld optimaal op elkaar zijn afgestemd. Golden Egg Check - Het softwareplatform van Golden Egg Check biedt ABN AMRO de mogelijkheid om de slagingskans van een businesspropositie te beoordelen. Het bedrijf heeft een aantal instrumenten ontwikkeld waarmee relatiemanagers van ABN AMRO een analyse kunnen maken van de propositie en de context, en relevante inzichten kunnen opdoen. Expat Spouse Initiative(ESI) - Econic heeft een partnerschap aangekondigd met ESI, een netwerkorganisatie voor internationaal talent. Via deze samenwerking kan Econic internationale talenten aantrekken voor hun teams, projecten, hackathons, en andere evenementen. Bij toekomstige partnerschappen zullen de twee organisaties bouwen op de kracht van hun netwerken. InvoiceSharing - Met InvoiceSharing kan ABN AMRO haar klanten een simpele en betaalbare oplossing bieden voor de digitalisering van facturering, met daarnaast waardevolle adviezen op basis van datagedreven inzichten. In januari gaan de eerste klanten met deze oplossing aan de slag.

  • Groeiversnelling voor fintech onderneming Five Degrees

     

     Five Degrees, het fintech bedrijf dat technologieontwikkelt voor een nieuwe generatie banken, heeft een overeenkomst gesloten met een nieuwe aandeelhouder. Karmijn Kapitaal heeft voor een substantiële investering een minderheidsbelang verworven in de onderneming. De bestaande aandeelhouders 5Square en Velocity Capital hebben tijdens deze investeringsronde hun belang vergroot. In totaal heeft Five Degrees met deze investeringsronde meer dan € 10 miljoen opgehaald. Met deze 'funding' ronde kan Five Degrees de groeistrategie inhoud geven en investeren in zowel productontwikkeling als in internationale expansie. Five Degrees werd eerder dit jaar verkozen tot één van de 50 FinTech game changers van Europa. Het bedrijf heeft een uniek platform, Matrix, op basis waarvan banken sneller en flexibeler de transitie naar digitale dienstverlening kunnen maken. Five Degrees is door Gartner genoemd als potentieel één van meest toonaangevende bedrijven in de wereld als het gaat om technologie voor digitaal bankieren. Martijn Hohmann, CEO van Five Degrees: "Voor ons is Karmijn Kapitaal meer dan alleen een nieuwe aandeelhouder. Hun investering is voor ons opnieuw het bewijs dat het kunnen leveren van excellente technologie zijn oorsprong vindt in talentvolle mensen, die werken in een omgeving waar onconventioneel denken en perfectie centraal staan." Hadewych Cels, partner van Karmijn Kapitaal: "Voor ons is Five Degrees een winnaar in fintech en we zien deze investering als een unieke verbreding van onze portfolio. Daar komt bij dat de samenwerking met het team van Five Degrees zeer goed verloopt en is gebaseerd op wederzijds respect en toegevoegde waarde. Wij zien dat als essentiële succesfactor. We kijken er naar uit om dit team te ondersteunen bij het behalen van hun doelstellingen." 

  • Reaal lanceert POT, de nieuwe vorm van verzekeren in een app

     

     Reaal lanceert vandaag POT, de eerste peer-to-peer verzekeringsapp waarmee je samen met een groep vrienden zelf onderling spullen kunt verzekeren zoals je drone, gitaar of surfplank zonder tussenkomst van een verzekeraar. Met POT bepaal je zelf welke risico's je met wie deelt en met welke inleg. Bij schade dien je via de app een claim in. Deze claim wordt door alle deelnemers beoordeeld; de meerderheid bepaalt of een claim wordt uitbetaald of niet. Blijft aan het einde van het jaar geld over dan kan dit terug naar de deelnemers. Kracht van sociale netwerken POT maakt gebruik van de kracht van sociale netwerken door mensen samen risico op schade aan hun dierbare spullen te laten delen. Fernando Hagel Franco, General Manager Digital bij VIVAT: "POT maakt het mogelijk voor families, vrienden en mensen die een interesse met elkaar delen om elkaar te helpen bij onvoorziene omstandigheden, zonder tussenkomt van een verzekeringsmaatschappij. Dit brengt het sociale aspect terug bij verzekeringen. Daarmee gaan wij terug naar de 'roots' van de onderlinge verzekering. Samen met je vrienden bouw je een POT. Met elkaar spreek je het doel van de POT af om bijvoorbeeld bepaalde kostbaarheden te verzekeren en elkaar te helpen indien nodig. Simpel en zonder polisvoorwaarden." Bepaal in de app zelf welk risico je deelt, met wie en voor welk bedrag Met de app kun je via je mobiel een pot aanmaken voor een product. Denk bijvoorbeeld aan producten die nu vaak niet of moeilijk te verzekeren zijn, zoals surfspullen of nieuwe gadgets. Als beheerder van de pot bepaal je zelf de periodieke inleg, de looptijd en nodig je deelnemers uit via de contactenlijst in je telefoon of Facebook. Dankzij de berichtfunctionaliteit in de app kunnen de deelnemers met elkaar overleggen bijvoorbeeld als een claim door een van de deelnemers wordt ingediend of als deelnemers hun POT willen opzeggen. Samenwerking met bunq Om financiële transacties mogelijk te maken werkt POT samen met bunq. bunq is Nederlands jongste bank en loopt voorop in de digitalisering en vernieuwing van de bankensector. Oprichter en CEO van bunq, Ali Niknam, is erg blij met deze nieuwe samenwerking. "Bij bunq bepalen onze gebruikers zelf wat zij doen met hun geld. Door deze samenwerking met Reaal kunnen mensen nu ook zelf de keuze maken wat ze wel of niet verzekeren. Het sluit perfect aan bij onze gedachtegang." Volgens Madelon Simons, Hoofd Digitale Innovatie bij VIVAT, biedt de app de gebruiker verschillende voordelen ten opzichte van een traditionele verzekering: "Met POT bieden we een sociaal alternatief voor verzekeren aan. De app is gratis te downloaden, je betaalt alleen kosten voor de bankrekening." Het idee om samen te werken met bunq ontstond naar aanleiding van de klantenpanels, vertelt Simons: "Uit de panels bleek dat het starten van een pot met vrienden gewaardeerd werd, maar dat er behoefte was om de rekening door een externe partij te beheren in plaats van een eigen rekening. Toen zijn we bij bunq terecht gekomen. De app faciliteert de rekening." Met deze lancering zet Reaal weer een nieuwe stap in de verdere innovatie waarmee Reaal inspeelt op de wensen van klanten. Simons: "POT staat nog in de kinderschoenen, we gaan leren van het gebruik en ontwikkelen POT verder samen met de deelnemers."

  • Virtuele geldstromen nu ook onder toezicht tegen witwassen

     

     Ook virtuele geldstromen worden in de toekomst gemonitord in de strijd tegen het wiswassen van geld. Door een amendement van Europarlementariër Cora van Nieuwenhuizen (VVD) worden deze in een voorstel van de Europese Commissie voor de aanpak van witwaspraktijken, meegenomen.  “Er zijn inmiddels heel veel vormen van digitaal geld, zoals Bitcoin, Dogecoin en Litecoin. Dat biedt weer nieuwe mogelijkheden tot witwassen,” zegt Van Nieuwenhuizen. “Het gaat om miljarden euro's; in juni van dit jaar was de totale waarde van alle circulerende ‘virtual currencies’ gestegen tot boven de 10 miljard dollar. Deze 'gaten' moeten worden gedicht. Anders blijf je achter de feiten aanlopen”. In Straatsburg werd plenair gestemd over het Commissievoorstel. Van Nieuwenhuizen: “Meer transparantie is een goede eerste stap in de aanpak van internationale witwaspraktijken. Met deze richtlijn is er meer zicht op wie nu de echte eigenaar is van het wit te wassen geld”. De volgende stap is, wat de VVD betreft, dat de rest van de wereld dit voorbeeld volgt. “De strijd tegen witwaspraktijken moet internationaal zijn, dat hebben de Panama Papers wel duidelijk gemaakt. Bovendien moet deze strijd ook 'toekomstproof' zijn, want de inkt van het Commissievoorstel is nog niet droog, of er doen zich alweer nieuwe ontwikkelingen voor die de wetgeving in een klap achterhaald kunnen maken. Daar maken criminelen en terroristen dankbaar gebruik van,” zegt Van Nieuwenhuizen.

  • In 4 stappen naar het beste risicoadvies

     

     Het Hoger Beroeps Onderwijs zoekt naar meer praktijkgerichte invulling van het aspect ‘Risk Management’ binnen o.a. de opleiding Financial Services Management (FSM). De studierichting heeft behoefte aan meer ‘praktijk-awareness’ bij studenten. Dit zou kunnen leiden tot meer en meer bewuste instroom in deze studierichting. Dat is op haar beurt positief voor de verzekeringsindustrie. Risk Explorer® levert op 3 fronten graag haar bijdrage aan het HBO. ‘In 4 stappen naar het beste risicoadvies’Dit praktijkboek, geschreven door Ewout Strijker, staat sinds dit jaar op de literatuurlijst van meerdere hogescholen. Het is echt een praktijkboek, dat ‘op een begrijpelijke wijze de theorie naar de praktijk brengt’. ‘Dit spreekt niet alleen risico- en verzekeringsadviseurs aan, maar blijkbaar ook studenten, gezien de positieve terugkoppelingen en reviews op het boek. Ze krijgen meer beleving bij het vakgebied risico- en verzekeringsmanagement. Het gaat meer leven. ‘Het is gewoon leuker dan we dachten’ vertelde een 1e jaarsstudent’, aldus de auteur, die tevens oprichter en CEO van Risk Explorer is. GastcollegesDe komende maanden verzorgt Robin Drenth (CCO bij Risk Explorer) diverse gastcolleges bij hogescholen voor 1e jaarsstudenten. In die fase kunnen studenten ‘nog kiezen’ voor het vakgebied FSM. De gastcolleges kunnen een belangrijke bijdrage aan meer instroom in deze richting, omdat studenten ervaren hoe de praktijk eruit ziet. De theorie zegt niet alles over de carrièrekansen in de praktijk. Robin: ‘De verzekeringsbranche heeft volgens ons behoefte aan ‘nieuw bloed’. Maar dat is gezien het nog steeds stoffige imago van het vakgebied best lastig. Het gedachtegoed van Risk Explorer® is nu juist het koppelen van de theorie aan de praktijk op een gestructureerde wijze. Vandaar dat we op een ‘interessante manier’ kunnen laten zien hoe dynamisch deze praktijk is. We hebben meer dan voldoende leuke praktijkvoorbeelden’. Risk Explorer® SoftwareOp 19 december aanstaande gaan 100 studenten bij de Hogeschool Rotterdam aan de slag met Risk Explorer® als risicoanalysetool. De studenten moeten aan de hand van een specifieke casus een risicoanalyse maken en een advies formuleren. Zo leren ze in een vroeg stadium gestructureerd te ‘denken en handelen’. Studenten zijn gewend aan het werken in een gedigitaliseerde omgeving. Deze nieuwe stijl ‘practicum’ is een pilot. Andere hogescholen willen graag ‘leren’ van deze pilot en volgen de ontwikkelingen met belangstelling. Paperback direct bestellen bij Managementboek.nl voor €29,50

  • Lees meer