Innovatie, FinTech

  • Blockchain experiment commercieel vastgoed sector

     

     ABN AMRO is een pilot gestart om te onderzoeken hoe partijen die betrokken zijn bij vastgoedtransacties informatie kunnen vastleggen en uitwisselen op de blockchaintoepassing 'Torch'. Bij vastgoedtransacties zijn veel partijen betrokken. Denk aan kopers, verkopers, huurders, verhuurders, taxateurs, notarissen, banken, het Kadaster, de KvK en toezichthouders. Torch is een blockchaintoepassing waarin betrokkenen op een betrouwbare en efficiënte wijze informatie kunnen vastleggen, inzien en uitwisselen. Met ieder zijn eigen rol. Het experiment In het blockchainexperiment dat ABN AMRO samen met technologiepartner IBM is gestart, kunnen commercieel vastgoed klanten in Torch huurcontracten plaatsen van panden die ABN AMRO financiert. De bankmedewerker kan dit valideren. Bij een benodigde taxatie, stelt de bankmedewerker de gegevens via Torch beschikbaar aan een taxateur. Die heeft dan direct de juiste gegevens. De taxateur maakt vervolgens een taxatierapport en deelt dat met de bank en de klant. Tot slot wordt via het Kadaster en de KvK aanvullende informatie ontsloten. Dit gebeurt allemaal in Torch. Toezichthouder DNB, die toezicht houdt op onder andere de wijze waarop banken het commercieel vastgoed waarderen en financieren, heeft ook toegang tot Torch en kan gebruik maken van deze informatie. Potentie blockchain technologie De potentie van blockchain komt voort uit het feit dat 'vertrouwen' verankerd zit in het ontwerp van de technologie. Daarnaast maakt het transacties 'programmeerbaar' middels zogenaamde 'smart contracts'. Daardoor is het mogelijk om processen waarbij meerdere partijen betrokken zijn efficiënt, betrouwbaar en op maat te ondersteunen. Zoals bijvoorbeeld rondom commercieel vastgoed transacties of in de logistieke sector waar ABN AMRO ook diverse blockchain experimenten is gestart. Dit experiment past binnen de strategie van de bank om op een innovatieve wijze vastgoed-financieringen aan te bieden.

  • Econocom trendbericht 2017: wie wil er nog eigenaar zijn?

     

     Een jaar geleden kondigde Yann Toutant, general manager van Econocom Nederland, het einde van het bezit aan. “In het kielzog van de digitale transformatie zullen bedrijven alleen maar meer ‘als een dienst’ gaan aanbieden aan hun klanten die daar om vragen. Maar bedrijven zijn zelf ook steeds minder geïnteresseerd in het bezit van apparatuur, net als fabrikanten”, stelt Toutant. Daarmee komen we aan bij dé vraag die volgend jaar gaat spelen: “Wie neemt de rol van eigenaar op zich van het product?” Inmiddels zijn vele infrastructuren door clouddiensten vervangen, er vond een verschuiving plaats van CAPEX naar OPEX en er kwamen er minder investeringen op de balans van bedrijven te staan. “Het usage based model wordt langzaam maar zeker de norm, maar het eigenaarschap van apparatuur lijkt nog niet besproken te worden. Als de klant én de fabrikant geen eigenaar willen zijn en de systeemintegrator op de langere duur geen eigenaar kan zijn, wie gaat het dan wel worden?” Gezocht: eigenaar Op dit moment nemen de system integrators het bezit van de hardware van hun klanten op zich. Maar naarmate deze trend zich voortzet, zal het voor hen niet langer haalbaar zijn om dit allemaal te financieren. “Wanneer een leverancier van bijvoorbeeld opslagdiensten tegemoet wil komen aan de klantvraag van pay per use opslag, dan moet hij kostbare opslagapparatuur inkopen,” legt Toutant uit. “Ik zie in de praktijk dat zo’n oplossing goed verloopt, tot op zekere hoogte. Voor twee of drie klanten lukt het meestal nog wel, maar wordt de vraag groter, dan is het voor de meeste integrators niet meer haalbaar om de hardware te financieren. Ook de fabrikant wil de apparatuur het liefst zo snel mogelijk uit de boeken na productie. Hollands Next Top Investor De implementatie van het usage based model loopt tegen zijn limieten aan en er zijn niet veel partijen op de markt die het eigendom willen claimen. Hoe nu verder? Toutant: “Dat is nog onduidelijk, maar er moet snel een oplossing komen. Er moeten investeringen worden gedaan en die niemand op zijn balans wil hebben, omdat de ontwikkelingen te snel gaan. Je wilt geen eigenaar zijn van tweeduizend LCD schermen die volgend jaar alweer verouderd zijn.” De noodzaak voor een ‘seamless experience’ Een andere trend die zich voordoet is de bewustwording dat het usage based model gecombineerd moet worden met een vlekkeloze gebruikservaring. “Klanten willen een gebruikservaring waarbij ze alleen de voordelen van de transactie ervaren en niet de lasten. Er is op de markt de verwachting ontstaan dat technologie deze ervaring mogelijk maakt en taken van de klant overneemt door middel van digitale automatisering. Biedt je deze ervaring niet, dan kom je in zwaar weer terecht.” Millennials op de werkvloer Toutant constateert verwarring onder veel CFO’s over de precieze invulling van de digitalisering. “Ze zeggen allemaal dat het moeilijk is om het bestaande bedrijfsmodel te koppelen aan een nieuw, technologiegedreven bedrijfsmodel. Het is duidelijk dat dit een model moet zijn, waar de focus op het gebruik ligt, maar het is minder duidelijk hoe de brug tussen het huidige model en dat nieuwe model moet worden geslagen. Startups hebben de vrijheid om zich zonder ballast uit het verleden te ontwikkelen in deze nieuwe digitale werkelijkheid. Gesettelde bedrijven hebben die luxe niet, die zitten altijd met een erfenis uit het verleden. Hoe transformeer je die naar een nieuw digitaal bedrijfsmodel? Ik zou zeggen dat het een noodzakelijke trend is om millennials bij deze strategische processen te betrekken. Zij hebben de digitale vaardigheden die bij oudere werknemers ontbreken, of onvoldoende zijn ontwikkeld. De digitale transformatie gaat ervoor zorgen dat sommige mensen hun baan verliezen, maar er ontstaan ook nieuwe kansen voor mensen met de juiste vaardigheden. Voor millennials is digitaal gewoon een feit, ze zijn praktisch met een keyboard in hun handen geboren.” Mobiel wint het van vast “Afgelopen maand oversteeg het aantal internetverbindingen vanaf mobiele apparaten, dat van apparaten met een vaste verbinding. Smartphones zijn dus belangrijker geworden dan vaste computers. Dit zegt veel over de manier waarop we internet gebruiken en over de ontwikkelingen op het gebied van mobiliteit. De combinatie van mobiele verbindingen met geolocation gaat het komende jaar voor een explosie aan diensten zorgen. Denk aan disruptieve diensten als Uber, die gebruikmaken van je verbinding en de locatie van je telefoon: de deuren voor dit soort bedrijfsmodellen staan wagenwijd open. Daar komt bij dat we in 2017 het einde van de roaming tegemoet kunnen zien, wat ervoor gaat zorgen dat het gebruik van internetdiensten door heel Europa net zo duur wordt als in Nederland. Zo kunnen disruptieve Nederlandse ondernemingen in een keer de hele Europese markt aanspreken.” Vergeten we cybersecurity niet? De apparaten en systemen die we op het internet aansluiten, worden steeds talrijker en steeds opener. Dat wil zeggen dat ze ook steeds eenvoudiger te hacken zijn, met grotere consequenties dan ooit. De nieuwe manieren van werken genereren immers steeds meer data en die data moet beveiligd worden. “Dat het belang van security nog wel onderschat wordt, bleek onlangs, toen een groot deel van het internet in het oosten van de Verenigde Staten werd platgelegd door een DDoS-aanval afkomstig van internet of things-gadgets, als slimme beveiligingscamera's en routers. Bedrijven moeten gaan investeren in cybersecurity. Nu al, maar zeker ook het komende jaar.”

  • SNS laat klanten inloggen met vingerafdruk

     

     Vanaf 14 december 2016 kunnen klanten door middel van hun vingerafdruk inloggen op de SNS Mobiel Bankieren app. Begin 2017 kunnen klanten met hun vingerafdruk ook betaalopdrachten geven. Naast de digipas en de mobiele pincode is de vingerafdrukscanner de derde manier om in te loggen op de app. Voor veel klanten die frequent inloggen is de app de centrale plek waar zij hun bankzaken regelen.  De SNS app wordt hoog gewaardeerd door de klanten, bijna 90% beveelt de app aan bij andere klanten. (Bron: eigen onderzoek onder ruim 650 gebruikers in juni 2016). Smartphone centrale rol bij grip op je geld Door ook met de vingerafdruk in te loggen, maakt SNS toegang tot bankzaken eenvoudiger. Eerder heeft SNS daarom betalen via QR codes of automatisch inscannen van acceptgiro's geïntroduceerd. Patrick Kuijsters, directeur Marketing en Online: "SNS vindt het belangrijk dat iedereen gemakkelijk zijn of haar bankzaken kan regelen. Grip op je geld houd je door regelmatig je in- en uitgaven te checken. De smartphone speelt hierin een centrale rol, dus daar zetten we hoog op in. Inloggen moet zo eenvoudig mogelijk zijn. En uiteraard staan bereikbaarheid en veiligheid daarbij voorop." Welke toestellen? Inloggen met de vingerafdruk kan op de iPhone 5s of hoger, iPad Pro, iPad Air 2, iPad mini 3 of hoger in combinatie met iOS9 of hoger. Ook op alle toestellen met Android 6 of hoger en een vingerafdruksensor. Klanten moeten er voor zorgen dat zijn of haar vingerafdruk staat geregistreerd op het toestel. Aanvinken van de nieuwe optie kan via het instellingen menu in de app.

  • Digitale transformatie in 2017: het jaar van customer experience en veranderingen in de traditionele functies

     

     In het afgelopen jaar zijn organisaties hard aan de slag gegaan met het implementeren van oplossingen voor een geheel digitale organisatie en dit zal in 2017 niet anders zijn. Er zijn veel nieuwe ontwikkelingen op het gebied van digitalisering, medewerkers zijn bijvoorbeeld niet meer gebonden aan een werkplek en documenten worden digitaal in plaats van hard copy opgeslagen. Voor organisaties is het belangrijk in te spelen op deze veranderingen, niet alleen om efficiënter te werken, maar ook om de concurrentie voor te zijn. Voor 2017 heeft Kodak Alaris vier ontwikkelingen op het gebied van digitale transformatie op een rij gezet:  Customer experienceFace-to-face contact is tegenwoordig zeldzaam, het contact tussen een organisatie en klant gaat tegenwoordig bijna altijd via digitale kanalen. Klanten zijn daarnaast steeds mondiger, als ze een probleem of klacht hebben laten ze dit weten via bijvoorbeeld sociale media. Dit is vaak funest voor een organisatie. Het opbouwen van relaties met klanten wordt dus nog belangrijker dan voorheen, klanten met een goede ervaring besteden bijvoorbeeld gemiddeld 140% meer dan de klanten met de slechtste ervaring en zijn meer betrokken bij de organisatie. Digitalisering helpt organisaties bij het opzetten van de beste customer experience, ze kunnen nu via verschillende digitale kanalen hun klanten sneller en eenvoudiger helpen dan voorheen. Vragen kunnen binnen een minuut beantwoord worden via Facebook of een live chat op de website. Organisaties moeten rekening houden met de inkomende data, deze is door de digitalisering enorm en moet worden omgezet in kennis en inzichten bijvoorbeeld door het gebruik van analytics. Een oplossing die organisaties ook kan helpen bij het bedienen van klanten is web-based capture. Web-based capture kan een game changer zijn in het verwerken van grote hoeveelheden informatie: het vermindert onnodige handelingen en het vermogen om informatie te beschermen verhoogt. Verandering in de traditionele functiesOm snel in te spelen op digitale ontwikkelingen en het veranderende gedrag van klanten zullen andere functies nodig zijn binnen een organisatie. De afgelopen jaren zijn er al veel nieuwe functies bijgekomen. Daarnaast is de vraag naar data experts enorm, organisaties zullen daarom anders moeten omgaan met sollicitatieprocedures en andere manieren moeten vinden om personeel aan te trekken. Omdat het lastig is om experts te vinden die op de hoogte zijn van alle ontwikkelingen, bij het team passen én interesse hebben in de organisatie moeten organisaties zich richten op de feitelijke data-analyse vaardigheden in plaats van ervaring in de branche. Door af te wijken van de normale sollicitatieprocedures kan een organisatie personeel aantrekken die met hun verschillende ervaring de organisatie nieuwe inzichten kunnen geven. Daarnaast wordt het voor organisaties zo eenvoudiger open posities in te vullen. Het verdwijnen van traditionele functies zal er in de toekomst voor zorgen dat organisaties meer kunnen innoveren, er ruimte is voor groei, werknemers efficiënter kunnen werken en klanten beter bediend kunnen worden. Waarborgen van informatiePer dag digitaliseren werknemers honderden documenten inclusief alle e-mails die iedere dag worden verzonden met daarin vertrouwelijke informatie. Deze data blijft jarenlang digitaal beschikbaar. Dat is handig, maar brengt ook risico’s met zich mee. Het beschermen van informatie en het vermogen om aan de steeds veranderende compliance-eisen te voldoen moet dan ook een hoge prioriteit hebben binnen organisaties. Gebeurt dit niet dan is er kans op een datalek waarbij vertrouwelijke informatie openbaar wordt gemaakt. Analisten schatten dat bijna 90% van alle wachtwoorden kwetsbaar zijn voor hackers, dit percentage zal niet lager worden omdat hackers, net als computers, steeds slimmer worden. Er zijn veel ontwikkelingen op het gebied van beveiliging van documenten en informatie, zoals het centraal beheren van de opslag van documenten en meerdere cloud oplossingen. In 2017 zullen we nog meer oplossingen gaan zien die organisaties helpen datalekken tegen te gaan. Snelheid van technologieDe snelheid van technologische ontwikkelingen die plaatsvinden, ligt ongekend hoog, het is haast niet meer bij te houden voor organisaties. Computers worden steeds sneller en slimmer en werk wordt overgenomen door robots. Daarnaast zijn steeds meer apparaten aangesloten op het internet. Organisaties moeten snel kunnen schakelen en voorbereidingen treffen in het vervangen van de huidige systemen. In de komende 24-48 maanden zal de markt voor slimme apparaten enorm gaan groeien, 2017 is daarom een belangrijk jaar voor veel organisaties om hun digitale capaciteiten de evalueren en te verfijnen. 

  • ABN AMRO kondigt samenwerking aan met zes startups

     

     Op 1 december presenteerden ABN AMRO & Econic de voortgang van hun gezamenlijke activiteiten op het vlak van innovatie. Tijdens deze presentatie kondigde ABN AMRO een samenwerking aan met zes startups.Vanuit deze samenwerking kan de bank haar klanten straks nieuwe producten en diensten leveren. De samenwerking is voortgekomen uit de 'Econic Launchpad', een programma waarbij snelgroeiende bedrijven worden uitgenodigd hun onderneming samen met de bank te "lanceren". Econic is een gezamenlijk initiatief van ABN AMRO en HighTechXL, dat in juni van dit jaar werd gelanceerd. Het is een open innovatief ecosysteem dat werkt als een katalysator voor innovatieve ideeën van binnen en buiten de bank. Snelgroeiende startups en medewerkers van de bank werken bij Econic samen aan het testen en ontwikkelen van hun ideeën. De startups De zes startups waarmee ABN AMRO de samenwerking aangaat, zijn: InvoiceFinance - Via InvoiceFinance kan ABN AMRO klanten helpen op een slimme manier regie te nemen over hun kasstromen door de facturen van deze klanten te betalen zodra ze zijn uitgestuurd. De oplossing is met zes relatiemanagers binnen ABN AMRO getest en heeft reeds aanvullende inkomsten gegenereerd. ClearPredictions - ClearPredictions helpt de bank bij data-analyses. Bijvoorbeeld om te bepalen waar nieuwe zakelijke kansen liggen of om te analyseren hoe er efficiënter kan worden gewerkt. In de testfase heeft het al geleid tot minder verspilling van de operationele capaciteit. Amber Mobility - Amber Mobility helpt ABN AMRO haar doelen te bereiken om in 2020 klimaatneutraal te zijn. Zij doen dit door het mobiliteitsgedrag van de medewerkers van de bank te analyseren en een interne mobiliteitsservice te bieden die ervoor zorgt dat duurzaamheid, efficiency, tijd en geld optimaal op elkaar zijn afgestemd. Golden Egg Check - Het softwareplatform van Golden Egg Check biedt ABN AMRO de mogelijkheid om de slagingskans van een businesspropositie te beoordelen. Het bedrijf heeft een aantal instrumenten ontwikkeld waarmee relatiemanagers van ABN AMRO een analyse kunnen maken van de propositie en de context, en relevante inzichten kunnen opdoen. Expat Spouse Initiative(ESI) - Econic heeft een partnerschap aangekondigd met ESI, een netwerkorganisatie voor internationaal talent. Via deze samenwerking kan Econic internationale talenten aantrekken voor hun teams, projecten, hackathons, en andere evenementen. Bij toekomstige partnerschappen zullen de twee organisaties bouwen op de kracht van hun netwerken. InvoiceSharing - Met InvoiceSharing kan ABN AMRO haar klanten een simpele en betaalbare oplossing bieden voor de digitalisering van facturering, met daarnaast waardevolle adviezen op basis van datagedreven inzichten. In januari gaan de eerste klanten met deze oplossing aan de slag.

  • Banken moeten flexibel inspelen op veranderingen

     

     DNB heeft de prioriteiten vastgesteld voor het toezicht op banken in 2017. Een interview met toezichtdivisiedirecteur Olaf Sleijpen.  Welke risico’s krijgen prioriteit in het toezicht op banken? ‘Ten eerste de lage rente, omdat die het bedrijfsmodel potentieel onder druk zet. Dit risico stond ook in 2016 hoog op de toezichtagenda; de lage rente is niet zo maar verdwenen. Ander punt is technologische innovatie: die biedt in de eerste plaats voordelen, maar er zijn ook risico’s aan verbonden. Zo kan bijvoorbeeld nieuwe technologie operationele risico’s met zich meebrengen. Daarnaast vindt DNB het belangrijk dat banken flexibel kunnen inspelen op veranderingen. Risico kan zijn dat een bank niet beschikt over voldoende verandervermogen. Ook complexiteit en onbedoelde gevolgen van regelgeving en klimaatrisico’s zijn een thema. Voeg daarbij de meer algemene risico’s die voortvloeien uit de onzekere ontwikkelingen van de wereld om ons heen. Denk aan Brexit en geopolitieke ontwikkelingen.’ Welke onderzoeken kunnen banken in 2017 verwachten? ‘We gaan onderzoek doen naar de invloed van de lage rente op de winstgevendheid en de bedrijfsmodellen van banken. Ook start een groot ECB-onderzoeksproject voor de herbeoordeling van de interne modellen van de grote banken (TRIM). Daarnaast gaan we onderzoek doen naar niet-presterende leningen van banken en naar de risico’s van klimaatveranderingen voor de sector. Op de agenda staan verder meerdere onderzoeken naar de integriteit van financiële instellingen. De financiële sector mag op geen enkele manier een hulpmiddel vormen voor criminaliteit of terrorisme. DNB blijft dan ook zeer alert op de beheersing van de risico’s van bijvoorbeeld witwassen en sanctiebeleid.’ Op welke wijze kunnen de inzichten uit de toezichtonderzoeken bijdragen aan een duurzame en toekomstbestendige bankensector? ‘Onze onderzoeken moeten bijdragen aan het realiseren van een stabiele en integere financiële sector met solide en integere instellingen. Als DNB signaleert dat instellingen tekortschieten, zullen we daarop acteren en eventueel formele maatregelen nemen. Met de onderzoeken naar de bedrijfsmodellen en het verandervermogen van banken dragen we bij aan een solide financiële sector. Als wij vraagtekens hebben bij een bedrijfsmodel, dan kunnen we banken daarop aanspreken en zo nodig extra kapitaalbuffers afdwingen of andere relevante maatregelen nemen.’ DNB wil transparanter zijn over haar activiteiten en veelvuldig de dialoog aangaan met banken. Wat staat op het programma voor 2017? ‘Voordat we veel van onze beleidsrapporten publiceren, vragen we expliciet input op onze beleidsvoorstellen aan onze stakeholders. Dit geldt ook voor de toezichtprioriteiten zelf. We maken dankbaar gebruik van de suggesties, ervaringen en kennis uit de sector. Ook communiceren we in toenemende mate met steeds meer verschillende middelen over onze onderzoeksbevindingen. Denk aan seminars, één-op-één-contacten en nieuwsbrieven. In 2017 zal ook een nieuwe Visie op Toezicht worden gemaakt, de strategische visie op het toezicht die DNB iedere vier jaren publiceert. Ook hierbij zullen we zeker de financiële sector betrekken.’ Onderzoeken bij banken uit de Toezicht Vooruitblik 2017 Lage rente: impact op winstgevendheid en bedrijfsmodellen Herbeoordeling interne modellen Kredietrisico: midden en kleinbedrijf, grondstoffen en handelsfinanciering Agressieve belastingplanning en klantanonimiteit Terrorismefinanciering en sancties Systematische risicoanalyse (SIRA)  

  • Lees meer