Artikel

Arbeidsmarkt vraagt om de finance medewerker van de toekomst

Redactie, 24-11-2016

 

Arbeidsmarktspecialist Brunel investeert in een nieuw driejarig opleidingstraject voor zowel huidige als nieuwe finance medewerkers. De reden voor deze nieuwe ontwikkeling is een duidelijke verandering in het gewenste profiel van medewerkers binnen de financiële dienstverlening. Enerzijds zorgen FinTech-ontwikkelingen ervoor dat medewerkers met nieuwe digitale tools moeten werken, anderzijds worden soft skills belangrijker dan feitelijke kennis.

 

De eisen die gesteld worden aan de finance medewerker van nu en in de toekomst verschillen aanzienlijk ten aanzien van het verleden. Het behalen van de juiste diploma’s alleen is niet genoeg; interpersoonlijke kwaliteiten zijn minstens zo belangrijk.

 

Rob Duijs, Business Unit Manager Brunel Insurance & Banking: “De finance medewerker van de toekomst moet meer dan ooit beschikken over een aantal belangrijke competenties. Zo moet iemand energiek, proactief en resultaatgericht zijn en beschikken over aanpassingsvermogen gecombineerd met een positieve, klantgerichte instelling. Dit is een totaal ander eisenpakket dan 10 jaar geleden. Wij zagen dit al eerder en introduceerden in 2014 het Young Specialist Program om de finance medewerker van de toekomst op te leiden. Dit programma leverde al 170 hooggekwalificeerde finance professionals op”.

 

Een nieuwe ontwikkeling is volgens Duijs de vraag van finance klanten om professionals te leveren binnen een project georiënteerde organisatie. Duijs: “De professionals van Brunel dienen hierbij wel te beantwoorden aan de wensen van deze tijd. Denk hierbij aan een grotere flexibiliteit en sterke communicatieve vaardigheden die passen bij een grotere verantwoordelijkheid voor het beoogde resultaat. We vonden daarom dat het tijd was om een nieuw opleidingstraject te ontwikkelen.”

 

Het beoogde nieuwe opleidingstraject bestaat uit drie fasen. De eerste fase is gericht op het behalen van de relevante Wet op het financieel toezicht-certificaten. In de tweede fase wordt aandacht besteed aan de ontwikkeling van interpersoonlijke vaardigheden. De derde fase richt zich op het maken van een inhoudelijke verdiepingsslag en het ontwikkelen van data skills. Het doel van dit opleidingstraject is om medewerkers op te leiden tot finance professionals die passen bij de bank en verzekeraar van de toekomst.

 

De flexibele schil waarmee financiële instellingen werken wordt steeds belangrijker. Organisaties slanken af en richten zich op de kernactiviteiten als bank of verzekeraar. Flexibiliteit in detachering wordt steeds belangrijker, het beschikbaar stellen van professionals is de basis van de opgebouwde Brunel organisatie.

 

De vraag naar het beschikbaar stellen van een complementair, professioneel en zelfstandig projectteam ziet Brunel sterk toenemen. Was het leveren van complete finance projectteams drie jaar geleden nog goed voor 5 procent van de omzet, anno 2016 is dat al 30 procent.

 

De verwachting is dat dit gaat groeien naar 75 procent van de omzet. Duijs: “Het gezamenlijk (door)ontwikkelen van de medewerker van de toekomst wordt steeds belangrijker. En deze verandering zal in versneld tempo plaatsvinden ondersteund door een toekomstgericht opleidingstraject.”

 

print

 

Thema's: Strategie, visie en Brunel

Reacties

Er is nog niet gereageerd op dit artikel

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn

 

  [ Inloggen / Registreren ]