Blog

Mobiel gemak leidt tot gemakzucht

Claudius van der Meulen - Entersekt, 25-10-2016

 

De tijd dat mobiele telefoons vooral werden gebruikt om te bellen ligt al weer ver achter ons. De smartphone is een ‘alleskunner’ en bellen is nog maar een bijzaak. Fabrikanten van mobiele telefoons als Samsung en Apple hebben goed begrepen dat hun technologie breed zou worden geaccepteerd als de consument gebruiksgemak zou krijgen én het platform open zou zijn voor toepassingen van derden.

 

En dat is gelukt. De smartphone is onze beste en meest persoonlijke vriend geworden, zo lijkt het. Zodra we wakker worden checken we eerst social media, appen we even snel met vrienden en doen en passant even een aankoop bij een webshop. Lang niet iedereen realiseert zich hoeveel informatie er ligt opgeslagen in de smartphone. Recent onderzoek onder jongeren bevestigt dat minder dan de helft van de jongeren in Nederland zich hierover zorgen maakt. Sterker nog: 65% geeft aan ‘niets te verbergen’ te hebben. Via apps en social media komen grote bedrijven steeds meer te weten over de gebruiker. Over je locatie, slaappatroon, interesses, gezondheid en dergelijke. Niemand weet meer welke bedrijven of instanties toegang tot de gegevens van je smartphone hebben en welke koppelingen er worden gemaakt. Laat staan dat we het gevaar van misbruik onderkennen.

 

Voor financiële dienstverleners is de smartphone het device van de toekomst geworden. Mobiel bankzaken regelen is inmiddels breed geaccepteerd en velen zijn er van overtuigd dat de smartphone uiteindelijk de portemonnee zal gaan vervangen. Banken maken het de mobiele mens dan ook steeds gemakkelijker. Het gebruik van password-genererende tokens of het overtypen van ingewikkelde codes zal op termijn wel verdwijnen. Maar dan moeten privacy en beveiliging wel goed zijn geregeld want met het bieden van gemak trek je als financiële dienstverlener wel verantwoordelijkheid naar je toe. Nederlanders willen betaalgemak en het liefst zonder rompslomp. De bank moet maar zorgen voor veilige procedures.

De mobiele telefoon vervangt steeds meer transactiemethoden. Zo kijken bijvoorbeeld de NS samen met andere vervoersmaatschappijen hoe zij de mobiele telefoon kunnen gebruiken als alternatief voor de OV-chipkaart en de bankpas. Ook verzekeringsmaatschappijen zien de voordelen van het mobiele device en willen klanten gebruiksgemak bieden door met hun telefoon schade aangifte te doen of mobiel een reisverzekering af te sluiten.

De smartphone is een onmisbaar device geworden met een immens potentieel. Gebruiksgemak is het uitgangspunt maar leidt al snel tot gemakzucht bij de gebruiker. De verantwoordelijkheid voor privacy en security is in de ogen van die gebruiker simpelweg een zorg voor de aanbieder.
 

 

print

Reacties

Er is nog niet gereageerd op dit artikel

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn

 

  [ Inloggen / Registreren ]