Artikel

Robo advies heeft de toekomst volgens 83% van de geldverstrekkers

Redactie, 21-06-2016

 

De kredietmarkt staat sterk onder druk staat door grote concurrentie, krimpende marges en kostenbesparingen. Hoe bereiden geldverstrekkers zich voor op de veranderingen in de markt van kredietverlening? Finextra en AdviceRobo hebben leiders van financiële instellingen wereldwijd gevraagd hoe zij de opkomst van online en robo advies zien.

 

De belangrijkste uitkomsten van het onderzoek zijn:

  • Volgens 56% van de geldverstrekkers is de oorzaak van de huidige kredietproblemen een gevolg van inadequate geldverstrekking. Meer dan de helft van de geldverstrekkers (56%) denkt dat onvoldoende krediet terecht komt bij de goede leners en te veel krediet verstrekt wordt aan de slechte. Een betere inschatting van kredietrisico’s kan die situatie verbeteren.

 

  • 83% ziet machine learning als een belangrijk hulpmiddel om het kredietrisico beter in te schatten. Voor een verantwoorde kredietverstrekking, vindt 75% dat het gebruik van big data helpt bij een betere inschatting van kredietrisico’s; 83% van de geldverstrekkers ziet advies robo’s die machine learning toepassen bij het scoren van krediet als een belangrijk hulpmiddel. Verder gelooft 64% dat robo advies inzetbaar is bij alle typen kredietverstrekkers.

 

  • De inzet van robo advies wordt belemmerd door het vertrouwen in mensen en de huidige slechte datakwaliteit. 84% van de geldverstrekkers heeft meer vertrouwen in mensen en hun ervaring, dan in artificiële intelligentie; 82% noemt de eigen datakwaliteit als grootste barrière voor het gebruik van robo advies. Robo advisors zijn online platforms waarbij complexe computeralgoritmes worden gebruikt.

 

 

Diederick van Thiel, oprichter en CEO van AdviceRobo: “Dit Finextra onderzoek toont aan dat de industrie de mogelijkheden van robo advies voor krediet en kredietscores ook ziet. Daarmee kunnen ze online en gepersonaliseerd leningen verstrekken bij cost income ratio’s van tussen 30% en 40%. Ik ben ervan overtuigd dat het gebruik van nieuwe technologie nieuwe kansen biedt voor geldverstrekkers en voor mensen zonder of weinig krediethistorie die nu buiten de boot vallen. Ik nodig geldvertrekkers uit om deze nieuwe technieken te omarmen en zo de enorme voordelen te ervaren in plaats van zich te laten beperken door allerlei belemmeringen.”
 

 

print

 

Thema: ICT

Reacties

Er is nog niet gereageerd op dit artikel

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn

 

  [ Inloggen / Registreren ]