Opinie

Regeren is vooruitzien

Maikel Pals (Brunel), 26-09-2014


De instroom van jonge specialisten binnen de financiële dienstverlening is in onze contacten met banken en verzekeraars steeds vaker een nadrukkelijk onderwerp van gesprek. Aan de ene kant is er door onder andere reorganisaties en digitalisering een begrijpelijke interne focus waar het gaat om personeel, aan de andere kant zijn er zorgen over de impact die de aanzienlijke uitstroom en beperkte instroom van specialisten heeft op de toekomstige bedrijfsvoering.

 

Brunel komt dezer dagen met het jaarlijks onderzoek naar de arbeidsmarkt in de financiële dienstverlening. Dat rapport ga ik hier niet bespreken, daar maakt u ongetwijfeld op een andere manier kennis mee, maar aan één boodschap kan en wil ik niet voorbijgaan. Onze branche is zo erg met de korte termijn bezig dat we – als we niet opletten – de lange termijn uit het oog verliezen en daar de komende jaren de tol voor gaan betalen. Alle begrip voor de korte termijn problemen op de arbeidsmarkt, maar het lijkt erop dat we met name als het gaat over de investeringen in de medewerkers van de toekomst de realiteit uit het oog aan het verliezen zijn. Het imago van de branche om young professionals aan te trekken heeft een aardige knauw opgelopen, maar als de mogelijkheden om te ontwikkelen en nieuwe uitdagingen aan te gaan ook nog ernstig ingeperkt worden, krijgen we echt te maken met een gat in de personeelsopbouw. Onze branche kan het zich niet veroorloven dat we de instroom van frisse, nieuwe ideeën op zien drogen.

 

Toen we vorig jaar voor het eerst sinds jaren weer op grotere schaal startten met onze eerste ‘Young Specialists’ programma’s kregen we hierop regelmatig kritische vragen. Was de markt daar wel klaar voor? Was er wel plaats voor deze mensen? Terugkijkend waren we wellicht inderdaad wat vroeg met deze investering, maar als ik zie waar deze jonge honden nu staan kan ik daar alleen maar trots op zijn. Hbo’ers en WO’ers die we – samen met onze opdrachtgevers – aan het opleiden zijn tot de specialisten van de toekomst, die enthousiast zijn over de branche en staan te trappelen om hun kennis en ervaring verder uit te breiden. Maar die ook qua houding en gedrag passen bij de gewijzigde klantproposities binnen de sector. We vinden hiervoor steeds vaker draagvlak bij banken en verzekeraars die inzien dat deze investering in de toekomst niet alleen bijdraagt aan de veranderende rol van de sector, maar ook noodzakelijk is om kwalitatieve continuïteit van de sector te borgen.

 

In ons rapport staat een flink aantal aanbevelingen, maar de aanbeveling om te blijven investeren in medewerkers en nieuw jong talent de branche in te laten stromen mag u zeker niet vergeten. Dat is in de huidige marktsituatie zeker een uitdaging, maar juist in deze situatie is het mogelijk met een juiste aanpak het verschil te maken en aan de branche te laten zien hoe het ook kan. Ik zie en voel hier steeds meer enthousiasme voor.

 

print

 

Thema's: Organisatie en Brunel

Reacties

Er is nog niet gereageerd op dit artikel

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn

 

  [ Inloggen / Registreren ]