Algemeen

  • Zilveren Kruis beste verzekeraar op Social Media in 2016

     

     Zilveren Kruis heeft de Gouden Award gewonnen als de verzekeraar die zich in 2016 het meest actief heeft ingezet op Social Media. De prijs werd donderdagavond 26 januari uitgereikt tijdens de presentatie van de zesde editie van de Social Media Insurance Monitor, hét onafhankelijke onderzoek naar de inzet van Social Media door verzekeraars op initiatief van ITDS Business Consultants. Meting bij 75 verzekeraars Winnaar Zilveren Kruis stond vorig jaar op de vijfde plaats. Coöperatie DELA, in 2015 al de beste uitvaartverzekeraar, klom dit jaar in de totale ranking van nummer 9 naar nummer 2. Centraal Beheer bleef – dit keer met de bronzen plek – evenals vorig jaar in de top 3. In het onderzoek dat tussen januari en december 2016 plaatsvond, werden dit jaar 75 verzekeraars meegenomen. Het onderzoek is gebaseerd op deskresearch, een enquête en data uit de Social Media tool Coosto.  Analyse top drie Nr 1. Zilveren KuisZilveren Kruis weet de kracht uit de verschillende Social Media kanalen te halen met een duidelijke kanaalstrategie. Ieder kanaal met z’n eigen content, doel en doelgroep. Vooral de hoge mate van interactie met de consument zorgt voor een hoge score in de Monitor. Zilveren Kruis is een voorloper als het gaat om Social. Het was een van de eersten met een multidisciplinaire Social Hub en een eigen online Community. Nr 2. Coöperatie DELA Coöperatie DELA is actief op alle Social Media kanalen, maar DELA heeft vooral veel punten behaald voor de activiteiten op Facebook en het hoge aantal reacties van consumenten op dit platform. DELA plaatste van alle verzekeraars de meeste posts op Instagram, waar het afgelopen jaar ook interactie met de volgers is ontstaan. Op het forum van DELA delen consumenten dagelijks emoties en ervaringen met elkaar. Nr 3. Centraal Beheer Centraal Beheer scoort vanwege zijn enorme fanbase – de grootste van alle verzekeraars – en veel activiteit op de verschillende kanalen. Met maar liefst 142 video’s en ruim 2 miljoen views op YouTube, stijgt het op dit kanaal boven alle verzekeraars uit. Centraal Beheer ontving de meeste reacties van volgers op zijn Facebook-posts. Onderzoek bewijst: Wel contact, maar geen band met de klant Socia Media zit nog niet in DNA van verzekeraars. De verzekeraars zijn op alle kanalen aanwezig, maar de meesten gebruiken Social Media nog niet op de manier waarop consumenten die beleven. De eigen kracht en het unieke belang van de verschillende kanalen wordt niet ingezien. Het is qua content meestal ‘one size fits all’, niet toegespitst op de kanalen. Authentieke content ontbreekt. Bovendien bepalen incidentele campagnes nog steeds de kalender. Arjen de Boer, commercieel directeur ITDS: ‘‘Er wordt dus geen continue band opgebouwd met de klanten. Van ‘engagement insurance’ is nog geen sprake. Er wordt ook flink geworsteld met het veranderde klantgedrag en met nieuwe kanalen zoals WhatsApp, Facebook Messenger en Instagram, waar de Millennials te vinden zijn. Die zijn niet alleen als doelgroep belangrijk, maar ook omdat hun gedrag door de oudere generaties wordt overgenomen. Social Media zit duidelijk nog niet in het DNA van de verzekeraar, zeker niet aan de top. Daar, bij de CEO, zou het moeten beginnen, anders zijn verzekeraars kansloos in de slag om aandacht en tijd die is los gebarsten. Daar is haast bij. Terwijl met de nieuwe middelen het verzekeren anno nu simpel, toegankelijk en persoonlijk kan zijn. Met echte focus op de klant. Met relevante content voor de juiste doelgroep op het juiste kanaal.’’

  • Knab wint Beste Service Award in categorie banken

     

    Digitale service doorslaggevend bij klant ervaring Veertien Nederlandse dienstverleners uit verschillende segmenten zijn beloond met een Beste Service Award van Opiness, een consumentenprijs alleen bepaald door klantbeoordelingen. De best presterende dienstverleners van Nederland in 2017 blinken uit in het voorop lopen met technologie waarmee zij hun klanten snelheid en gemak bieden en daarmee tijdwinst. In de categorie banken is knab verkozen tot winnaar. Opvallende nieuwkomer is dit jaar Picnic die binnen het segment supermarkten de gevestigde orde flink achter zich te laat op klantbeleving. Alle 2017 winnaars zijn: Allsecur, Bol.com, Ditzo, Holland America Line, Italiëplein, Fuif.nl, Knab, Transavia, UnitedConsumers, Vliegtickets.nl XS4all, Picnic en Youfone. De winnaars scoren hun hoge rapportcijfers door het nakomen van hun beloften (32%), persoonlijke en deskundige service (18%) en de prijs (8%). Echter onderscheidend waren zij op het leveren van snelheid en gemak (20%) door digitale service en het leveren van extra's en verrassingen. Gemak en snelheid doorslaggevendUit een analyse van 1.400 reviews van de winnaars blijkt dat snelheid en het geboden gemak door technologie van groot belang is voor consumenten momenteel. In een vijfde van de reviews worden zaken benoemd als: een optimaal werkende website, een app, chat of communicatie.  Linda Schulte medeoprichter van Opiness.nl: "Tijd is schaars en tijd besteden aan zaken als internet, telefonie, bankzaken, energie en verzekeringen is voor veel consumenten een noodzakelijk kwaad. Ook iets zoeken en boeken op internet moet soepel en snel gaan. Voor dienstverleners is hier de komende jaren veel terrein te winnen. Een goed online platform, of dat nu een app, een chat of social media is, waarmee je makkelijk in contact treedt met een bedrijf is essentieel en zorgt dat klanten voor je kiezen en bij je blijven."

  • Hypotheektak Vereniging Eigen Huis verder als Eigen Huis Hypotheekadvies

     

    De hypotheekadviesorganisatie van Vereniging Eigen Huis gaat verder onder de naam Eigen Huis Hypotheekadvies. Sinds 2004 biedt Vereniging Eigen Huis met Eigen Huis Hypotheekservice haar leden onafhankelijk hypotheekadvies waarbij het belang van de klant voorop staat. Deze naam sluit echter niet concreet genoeg aan bij dat wat Vereniging Eigen Huis wil bewerkstelligen: goed en onafhankelijk hypotheekadvies bieden aan iedereen met een woonwens, ook mensen die lastiger een hypotheek kunnen krijgen zoals flexwerkers en zzp'ers. Reden om de dienstverlening te herpositioneren in de markt als Eigen Huis Hypotheekadvies. Ronald Tiemessen, directeur Eigen Huis Hypotheekadvies: "Door de adviescomponent van onze dienstverlening te benadrukken, is voor de klant direct duidelijk waarvoor hij bij ons terecht kan."Eigen Huis Hypotheekadvies heeft zestien vestigingen verspreid door het hele land, zodat er voor iedereen met een woonwens altijd een hypotheekadviseur in de buurt is.

  • a.s.r. koopt 3.000.000 eigen aandelen in

     

    ASR heeft 3.000.000 eigen aandelen ingekocht. De Stichting NLFI, die optreedt namens de Nederlandse Staat, heeft 20.400.000 aandelen a.s.r. verkocht voor een bedrag van € 22,15 per aandeel. a.s.r. zal geen opbrengst van deze verkoop ontvangen. Het door a.s.r. ingekochte aandelenbelang komt overeen met het maximum waartoe a.s.r. momenteel gerechtigd is om eigen aandelen in te kopen. Deze inkoop wordt gefinancierd uit eigen middelen en heeft een beperkte impact op de solvabiliteitsratio. a.s.r. is voornemens om de ingekochte aandelen op termijn in te trekken. De intrekking van deze aandelen en de toekenning van een nieuwe machtiging aan de Raad van Bestuur op marktconforme voorwaarden om eigen aandelen in te kopen, wordt op de agenda geplaatst van de Algemene Vergadering die op 31 mei 2017 zal plaatsvinden. De aandeleninkoop is in lijn met de strategie van a.s.r. om kapitaal in te zetten voor mogelijkheden om waarde te creëren en om op een voor aandeelhouders efficiënte manier kapitaal terug te geven, zoals het participeren in een verkoop van aandelen door NLFI. Het belang van NLFI in a.s.r. neemt door deze transactie af van 63,7% tot 50,1% van het totaal uitstaande aandelenkapitaal. NLFI heeft eerder aangekondigd van plan te zijn haar resterende belang in a.s.r. op termijn volledig af te bouwen. NLFI is met de joint bookrunners overeengekomen dat de resterende aandelen in a.s.r. die worden gehouden door NLFI onderworpen zullen zijn aan een lock-up periode van 90 kalenderdagen na de afwikkeling van de transactie. De joint bookrunners kunnen, naar eigen discretie, afstand doen van de overeengekomen lock-up.

  • 2016 recordjaar crowdfunding

     

    Want 2016 was een recordjaar voor crowdfunding: 170 miljoen euro werd er opgehaald. In totaal werden 4.827 projecten en ondernemingen succesvol gefinancierd.  Dat betekent opnieuw flinke groei van het fenomeen ten opzichte van 2015, toen de teller nog bleef steken op 128 miljoen euro. Hoe heeft crowdfunding zich ontwikkeld in 2016? En welke uitdagingen gaat crowdfunding in 2017 tegemoet? Het onderzoeksrapport van Douw & Koren geeft inzicht in de ontwikkelingen.

  • Vertrouwen als motor

     

     Zonder vertrouwen gebeurt er weinig. Denk maar aan de oefening waarin jij jezelf naar achteren moet laten vallen en erop moet vertrouwen dat de ander jou opvangt. Je komt simpelweg niet in beweging als je die ander niet vertrouwt.  Zo werkt het ook op de werkvloer. Waarom zou je je inzetten voor je werkgever, je werk maximaal doen, als je geen vertrouwen hebt in jouw leidinggevende of je het gevoel hebt dat je geen vertrouwen krijgt? Daarom is vertrouwen zo essentieel en is het belangrijk dat je daar als organisatie bewust aan werkt. Vertrouwen zit hem in subtiele dingen. Te weinig vertrouwen in jou als persoon kun je voelen wanneer je te veel gecontroleerd wordt, je te weinig autonomie krijgt of je werkzaamheden opeens uit handen worden genomen door collega’s. Of in grote dingen, wanneer de organisatie juist jouw vertrouwen schaadt, door niet de waarheid te vertellen, door een collega op een disrespectvolle manier te ontslaan of door beslissingen te nemen waar je niet achter staat zonder dat je hierin gekend bent. Vertrouwen zit uiteindelijk vooral tussen mensen. Het zit hem in je kwetsbaar durven opstellen als leidinggevende, complimenten geven, geven van eerlijke feedback, durven loslaten en de medewerker echt laten voelen dat hij/zij de verantwoordelijkheid krijgt. Wanneer je bewust werkt aan vertrouwen, zul je zien dat het de communicatie tussen mensen en in teams verbetert en opener maakt en dat het resulteert in meer zelfvertrouwen van medewerkers. Dit leidt weer tot meer betrokkenheid, bevlogenheid en betere bedrijfsresultaten. En dit alles leidt weer tot meer vertrouwen… Daarmee is het een cirkel die zichzelf voedt en de motor vormt van de organisatie.

  • Lees meer